در همایش ظرفیتها وچالشهای گردشگری در آران و بیدگل مطرح شد:
امروز نگاه سنتی و تجربی در گردشگری پذیرفته نیست
صنعت گردشگری یکی از مشاغلی است که آینده درخشانی پیش رو دارد؛ اما باید نگاه سنتی و تجربی پیش پاافتاده قبلی را کنار گذاشته و خود را به نگاه علمی و تخصصی و فناوری های نوین مجهز کنیم و برای حضور موفق در این عرصه باید سازو کارهای جدید در پیش بگیریم.
«منوچهر جهانیان»- رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ- که در همایش «ظرفیت ها و چالش های گردشگری در آران و بیدگل» سخن می گفت به گردش مالی صنعت گردشگری درجهان اشاره کرد و افزود: در سال 2017 بیش از یک میلیارد و 350 میلیون گردشگر بینالمللی، بالغ بر 1500 میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشورهای مختلف کرد. 12 درصد از شاغلین دنیا (300 میلیون نفر) در صنعت گردشگری مشغول فعالیت هستند که اهمیت صنعت گردشگری و مشاغل وابسته به آن را نشان می دهد.
دکتر جهانیان افزود: صنعت گردشگری یکی از مشاغلی است که آینده درخشانی پیش رو دارد؛ اما باید نگاه سنتی و تجربی پیش پاافتاده قبلی را کنار گذاشته و خود را به نگاه علمی و تخصصی و فناوری های نوین مجهز کنیم. برای حضور موفق در این عرصه باید سازو کارهای جدید در پیش بگیریم.
رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ تأکید کرد: باید شناخت کاملی از نیازها، سلیقه و انگیزههای گردشگران آینده داشته باشیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای آنها باشیم. کسب و کارهای الکترونیکی در صنعت گردشگری به شدت اثرگذار هستند. همچنین، بحث بازاریابی اجتماعی که متأسفانه در اکثر مشاغل فعال در حوزه گردشگری کمتر به آن اهمیت داده می شود.
وی افزود: در کارآفرینی نوین، بحث توانمندسازی و رفاه اجتماعی در جوامع میزبان و محلی مدنظر است. در بازاریابی اجتماعی، فعالان صنعت گردشگری به دنبال این هستند که جوامع میزبان، محلی و مقاصد گردشگری را توانمند کرده و درعین حال، خدماتی را حتی به صورت بلاعوض ارائه کنند تا این جوامع به نوعی درگیر فعالیت های گردشگری شده و این کار، به رونق گردشگری منجر شود.
دکتر جهانیان به اهمیت توسعه روابط بین المللی اشاره کرد و گفت: اگر با بازارهای هدف گردشگری و کشورهای پیشرو و توسعه یافته قطع ارتباط کنیم، موفق نمی شویم. برای حضور موفق در صنعت گردشگری، باید از تجربیات آنها استفاده کرده و تعامل، همکاری و حتی برگزاری تورهای تلفیقی و مشترک برای استفاده از خدمات متقابل را مدنظر قرار دهیم.
رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ خاطر نشان کرد: برای حضور فعال در این حوزه باید خود را به علم و دانش روز تجهیز کنیم. داشتن نگاه علمی (فاصله گرفتن از دیدگاه سنتی و تجربی گذشته)، توسعه زیرساختها و بسترهای کسب و کار الکترونیکی در حوزه گردشگری نباید نادیده گرفته شود. اگر سفر و گردشگری به عنوان یک اولویت اول در سیاست گذاری ها و برنامههای کلان کشور قرار بگیرد، به واسطه توسعه فعالیتهای گردشگری، فارغ التحصیل بیکار در آینده نخواهیم داشت.